‘Door dit werk kan ik laten zien wat er zo boeiend is aan wetenschap’

Door dit werk kan ik laten zien wat er zo boeiend is aan wetenschap. Dat halen jongeren denk ik niet uit schoolboeken: het moet echt via een andere weg de klas in komen. Het is ontzettend leuk als je ziet dat dat lukt. Dat ze nieuwsgierig worden, vragen gaan stellen, zelf iets willen weten. Het geeft je veel voldoening wanneer je ziet dat die vonk is overgeslagen.

Interview met aansluitingscoördinator VO/WO van de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen.

Ik heb altijd een brede interesse gehad en volgde tijdens mijn bachelor biologie al vele andere cursussen buiten mijn studie. De EC-master paste dan ook goed bij mij. Wat mij aansprak was de variatie aan vakgebieden en manieren van communiceren en werken. Je bent over de volledige breedte van de bètavakken bezig.

Wat mij goed beviel is de ruimte voor persoonlijke keuzes. Een groot deel met vrije ruimte biedt je de mogelijkheid om je eigen interesses uit te breiden en de vaardigheden te ontwikkelen die je graag wilt. Zo heb ik voor mijn externe opdracht een online lessenserie gemaakt voor een biologie-vernieuwingsproject, met Burgers’ Zoo als context voor concepten als ecosystemen en kringlopen. Wat ik ook erg leuk vond was het ontwerp voor de walviszaal voor Natuurmuseum Fryslân, waarbij ik opstellingen bedacht om er een prikkelende en interactieve tentoonstelling van te maken.

Juist die vaardigheden die ik bij persoonlijke opdrachten heb opgedaan, komen nu terug in mijn werk als aansluitingscoördinator. Bijvoorbeeld bij het ontwerpen van exhibits voor Science LinX, het science center van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. Deze keer gaat het echter niet alleen over de walvis, maar over het volledige spectrum aan onderzoeksgebieden van de bètafaculteit. Die breedte sluit ook goed aan bij mijn andere taken, waaronder de scholierenvraagbaak Bètasteunpunt en het docentennetwerk Studiestijgers.

Waar ik me dagelijks mee bezig houd? Met communiceren! Op werkelijk elk vlak, van docent tot scholier, onderzoeker, opleidingsdirecteur of vormgever. Maar ook op allerlei verschillende manieren: presentaties houden, rondleidingen geven, lesmateriaal maken, brainstormen over opstellingen en afstemmen van de vormgeving. Mijn werk sluit dus echt perfect aan op de master.

Door dit werk kan ik laten zien wat er zo boeiend is aan wetenschap. Dat halen jongeren denk ik niet uit schoolboeken: het moet echt via een andere weg de klas in komen. Het is ontzettend leuk als je ziet dat dat lukt. Dat ze nieuwsgierig worden, vragen gaan stellen, zelf iets willen weten. Het geeft je veel voldoening wanneer je ziet dat die vonk is overgeslagen.