‘Wiskunde is meer dan algebra en vervelende sommen’

Vooral het contact met leerlingen spreekt me erg aan. Ik vind het leuk om te proberen wiskunde voor hen begrijpelijk te maken. Voor veel leerlingen is wiskunde een moeilijk vak. Ik vind het gaaf als een dergelijke leerling dan toch een goed cijfer op zijn proefwerk haalt.

Interview met docent Wiskunde

Al voordat ik aan mijn studie wiskunde begon wist ik dat ik de educatiemaster wilde doen. De studie onderwijskunde had ik inmiddels afgerond en ik wilde graag een combinatie tussen wiskunde en onderwijs maken.

De stage op school was heel spannend. Ik had een erg leuke school, met fijne leerlingen en een goede begeleider. Maar dan komt er dat moment dat je alleen voor de klas staat. Dat gaat niet stapje voor stapje, maar opeens is het zover. Gelukkig kreeg ik positieve reacties; dat gaf wel moed voor de toekomst.

De mentorgroepjes tijdens de master vond ik heel nuttig. We hebben veel gepraat, over wat je meemaakt en hoe je daarmee omgaat. Het bleek voor iedereen lastig om theorie en praktijk op elkaar aan te sluiten; het college van vandaag kun je niet gelijk morgen toepassen. Je weet immers nooit wat je in de les meemaakt. Alles is nieuw en voor de eerste keer. Het is fijn om dan met anderen te bespreken hoe zij dat aanpakken.

Na mijn LIO-stage kon ik blijven werken op dezelfde school. Vooral het contact met leerlingen spreekt me erg aan. In het begin ben je meer bezig met de inhoud van de les en hoe je het gaat vertellen. Nu ik al een tijd lesgeef kan ik me meer op de leerlingen richten. Ik vind het leuk om te proberen wiskunde voor hen begrijpelijk te maken. Voor veel leerlingen is wiskunde een moeilijk vak. Ik vind het gaaf als een dergelijke leerling dan toch een goed cijfer op zijn proefwerk haalt.

Met leuke dingen eromheen probeer ik het interessant te maken. Dat is iets wat ik tijdens mijn studie wel geleerd heb. Toen we het over ruimtelijke figuren hadden nam ik bijvoorbeeld een doos Celebrations meeeen achthoekige doos met chocolaatjesomdat deze de vorm van een prisma heeft. Zo kun je laten zien dat er ook wiskunde zit in wereld om je heen. Veel leerlingen hebben dat niet in de gaten. Op deze manier leren ze dat wiskunde meer is dan algebra en vervelende sommen.

Het leek me altijd al mooi om lesgeven te combineren met werken bij een uitgeverij. Direct na mijn studie kreeg ik die mogelijkheid bij Noordhoff Uitgevers. Zij maken een leermethode voor wiskunde, met verschillende boeken. Ik maak de uitwerkingenboekjes en ontwerp digitale proefwerken. Ik hoop mee te werken aan het theorieboek, zodat je echt aan het begin staat en kunt bepalen wat je erin wilt hebben. Het is interessant om te bedenken hoe je een opgave goed in elkaar kunt zetten.

Vooral de combinatie van lesgeven en lesmateriaal ontwikkelen vind ik fijn. De dagen voor de klas zijn best intensief: het lesgeven, contact met leerlingen, contact met leraren en dingen regelen. Het is levendig en elke dag is anders. Voor Noordhoff werk ik thuis achter de computer. Daarbij kan alles weer tot rust komen en denk ik dieper na over de leerstof en over wiskunde. Ik ben heel blij met deze verdeling.