Als docent moet je veel meer doen dan alleen leuke opdrachten verzinnen. Er komt zoveel meer bij kijken. Het dwingt mij het beste uit mezelf te halen. Je moet gedrag niet negatief interpreteren, maar er juist een positieve draai aan geven. Je moet bijvoorbeeld boos leren spelen, zonder dat je je daarbij ook boos gaat voelen.
Interview met informaticadocent en freelance ontwerper
Ik werd erg enthousiast van het vak oriëntatie op onderwijs. Eindelijk hoefde ik geen opdrachten te volgen, maar kon ik ze zelf verzinnen. Dat heeft mij doen besluiten om deze master te volgen en daarmee mijn onderwijsbevoegdheid te behalen.
Al tijdens de stage merkte ik dat je als docent veel meer moet doen dan alleen leuke opdrachten verzinnen. Er komt zoveel meer bij kijken. Het dwingt mij het beste uit mezelf te halen. Je moet gedrag niet negatief interpreteren, maar er juist een positieve draai aan geven. Je moet bijvoorbeeld boos leren spelen, zonder dat je je daarbij ook boos gaat voelen.
Tijdens de les vind ik vooral het contact met de leerlingen belangrijk, om te zien hoe ze met de stof omgaan en welke vragen ze daarbij hebben. Ik vind het leuk om een stuk lesstof waar ik zelf enthousiast over ben, over te brengen aan mijn leerlingen. Ik merk dat ik het heel boeiend vind om te snappen waarom ik iets snap. Dat je zelf bedenkt hoe het werkt en het daardoor kunt uitleggen.
Het verzinnen van lessen vond ik tijdens de master al boeiend. De vraag is altijd hoe je een saai probleem interessant kunt vertalen en inzichtelijk kan maken. Ik deed vaak iets met interactief materiaal als ik zelf een invulling aan een opdracht kon geven. Ik kick er op een goed ontwerp te maken. Dat je bedenkt hoe je het aan gaat pakken en hoe de losse stukjes goed in elkaar grijpen.
Om die reden ben ik naast het lesgeven freelance aan het werk; ik ontwerp lesmateriaal. Locatiegebaseerde spelletjes vind ik erg interessant. Daarbij krijg je informatie van de plek waar je op dat moment staat. Je bent bijvoorbeeld in een stad en ziet op een apparaatje plaatjes van de omgeving, zoals die er vroeger uit zag; alsof je in het verleden bent. Heel gaaf. Zoiets is goed te gebruiken op de middelbare school.
Ik ben blij dat ik ook communicatievakken heb gedaan. Daardoor heb ik echt duidelijk leren schrijven. Zowel op zinsbouwniveau als in verschillende soorten teksten. Als ik lesmateriaal maak, zit ik daar steeds goed op te letten. Welke woorden gebruik je en is het wel helder? Bij alles wat je schrijft komt het van pas. Zelfs als je een mailtje stuurt. Soms denk ik: ‘Dat is omslachtig, dat kan beter.’ Als ik die vakken niet had gedaan dan had ik dat stukje echt gemist.
Deze master heeft mijn blik op wetenschap enorm verruimd. Door journalistieke artikelen te schrijven en les te geven, vind ik mijn eigen vakinhoud weer leuker. Zelfs over de natuurkunde, wat ik ook gestudeerd heb, wilde ik opnieuw meer weten. Dat is echt bijzonder aan deze opleiding.